Matthieu Gafsou

Fromto

Exposition, Lavoir numérique

Exhibition "Visualiser le son"

a group exhibition (sound, video, generative art and interactive installations)

Add to my calendar

Visualiser le son

 

Curated by Federico Rodriguez-Jiménez
Artists : Clara de Asís | Basile Chassaing | Sabina Covarrubias | Simon Girard | Julien Haguenauer | Guillaume Loizillon | Federico Rodriguez-Jiménez | Semiconductor | Chiyoko Szlavnics | Sigolène Valax

 

Vernissage and concert with Paintfonics (Inès de Bruyn and Nathalie Sabbah)
Thursday 9 March 2023 at 6 pm
Free admission

 

Guided tours
30 March and 22 June 2023 at 7 pm. Free admission
Reservation required: federico.rodriguezjimenez@grandorlyseinebievre.fr

 

Sound is invisible, but omnipresent. It has profoundly impacted life on earth and human existence since its beginnings. In the human imagination - and in part due to the fact that it is invisible - sound has always had magical connotations. It is an unreal, mysterious and otherworldly material that is difficult to capture and archive anywhere else than in humankind’s ephemeral memory.

Since the end of the 20th and the beginning of the 21st century, technological developments (notably the arrival of digital devices) have increased our capacity not only to conserve and reproduce sound (recording), but also to visualise it (oscilloscope, spectrogram). The numerous tools we have created to observe and record this phenomenon have allowed us to understand the capacities of sound and analyse its component parts. However, above and beyond observation, these tools have let us express and enhance the already strong connections between sound and image.

H+ est une enquête philosophique, qui documente et questionne. Les photographies sont peu contextualisées et elliptiques. La sécheresse formelle, mariée à la simplicité des compositions, permet de saisir la vision d’un humain détaché de sa chair. Prises isolément, les images déroutent plus qu’elles n’explicitent. C’est mises en réseau qu’elles tissent la toile d’une histoire. Artificielles, les photos ressemblent à leur sujet: on ne sait plus si c’est le vivant qui s’éteint en devenant machine ou si l’inanimé prend vie. Cette série parle donc de notre corps, de notre quotidien et de notre rapport à la technique autant qu’elle ouvre sur des perspectives d’avenir. H+ ne donne aucune réponse mais peut fonctionner à la fois comme un outil pour penser une question essentielle de notre présent et comme un espace poétique qui nous confronte à l’absurde de notre finitude.

 

Matthieu Gafsou / Courtoisie Galerie C

Télécharger le communiqué